Zarezerwuj 24h
W tej części świata możemy spotkać się z wieloma dziwnymi środkami lokomocji, co niejednego turystę wprawia w osłupienie. Brak przywiązania uwagi do standardów bezpieczeństwa, jeśli porównać z przepisami w Europie na pierwszy rzut oka wydaje się mówiąc delikatnie lekkomyślne. Jednak po dłuższej chwili widać, jak dobrze to działa, a liczba wypadków wcale nie jest tak duża jak może nam się wydawać. Z pewnością nie wszystko wygląda tak czysto i doskonale jak w krajach Europy Zachodniej , ale funkcjonuje, jest tanie i przyjemne. Z powodu tego, że niemal każdy przylatujący pierwsze kroki stawia w Bangkoku rozpoczniemy opisywanie cen i transportu w Bangkoku oraz podobnych największych ośrodkach turystycznych. W pozostałych miejscach, które weźmiemy pod uwagę, głównie na równinach centralnych na zachód i północny zachód od Bangkoku, jest już tylko taniej i taniej.
|
Mapa linii kolejki BTS Skytrain oraz metra MRT (Ang.) | Mapa łodzi na rzece Menam w Bangkoku (Ang.) |
Sieć kolejowa, zarządzana przez Państwowe Koleje Tajlandii (State Railway of Thailand - SRT ), składa się z czterech głównych linii i kilku odgałęzień. Linia Północna łączy Bangkok z Cziang Maj przez Ajutaja i Pitsanulok. Linia Północno-Wschodnia rozdziela się na dwie tuż za Ajutaja, niższe odgałęzienie kieruje się na wschód do Ubon Ratczatani przez Korat i Surin, odgałęzienie bardziej północne łączy stolicę z Nong Kai przez Kon Ken i Udon Tani. Linia Wschodnia również ma dwa odgałęzienia, jedno z nich biegnie z Bangkoku do Aranjapratet na granicy z Kambodżą, drugie łączy Bangkok z Si Racza i Pataja. Linia Południowa ciągnie się do Hat Jaj, gdzie rozgałęzia się, aby sięgnąć w dół zachodniego wybrzeża Malezji przez Butterworth i Kuala Lumpur do Singapuru lub wzdłuż wschodniego wybrzeża półwyspu do Sungaj Kolok na granicy między Tajlandią i Malezją (20 km od Pasir Mas krajową koleją malezyjską). W Nakon Patom odgałęzienie tej linii skręca do Nam Tok przez Kanchanaburi - to wszystko, co zostało z Kolei Śmierci, słynnej dzięki filmowi „Most na rzece Kwai”.
Opłaty zależą od klasy, klimatyzacji i szybkości pociągu. Twarde, drewniane siedzenia trzeciej klasy kosztują mniej więcej tyle samo, co zwykły autobus i są w porządku tylko na krótkich trasach. W przypadku dłuższych podróży mądrze jest wybrać wyściełane i często uchylane siedzenia w drugiej klasie. W pociągach dalekobieżnych istnieje też zazwyczaj możliwość wyboru kuszetek drugiej klasy (za dodatkowe 100 - 200B lub 220 - 320B z klimatyzacją), gdzie dzienne siedzenia przekształcane są wieczorem w wygodne łóżka oddzielone zasłonami. Podróżowanie pierwszą klasą oznacza prywatny dwuosobowy klimatyzowany przedział (należy dodać 520B od osoby za miejsce sypialne, przedział ma pełne wyposażenie z umywalką).
Wszystkie pociągi dalekobieżne prowadzą wagony restauracyjne, a obsługa przynosi również posiłek do zajmowanego miejsca. Turystyczne menu są pisane w języku angielskim, lecz ceny są o wiele wyższe, tak więc należy prosić o podobną, lecz nie tak drogą wersję “zwykłą”: 'menu tamadaa'.
Dodatki za prędkość są następujące: Special Express (dodatkowo 70B), Express (50B) i Rapid (pośpieszny, 30B). Rzadkie pociągi typu Special Diesel Railcars, których prędkość kształtuje się pomiędzy Special Express i Express, mają ceny pośrednie pomiędzy tymi dwiema kategoriami.
Zdecydowanie zalecana jest rezerwacja z wyprzedzeniem przynajmniej jednodniowym w przypadku miejsc drugiej i pierwszej klasy na wszystkich dłuższych trasach, a w przypadku wagonów sypialnych trzeba ją zrobić najwcześniej jak się tylko da. W każdym większym mieście powinna istnieć możliwość dokonania rezerwacji na dworcu.
SRT wydaje dwa przejrzyste i całkiem dokładne, bezpłatne rozkłady jazdy w języku angielskim. Pierwszy obejmuje linie Północną, Północno-wschodnią i Wschodnią, drugi linie Południową i do Kanchanaburi. Podają one szczegóły dotyczące typu pociągów i klas dostępnych na każdej trasie oraz ceny biletów i opat dodatkowych. Najlepszym miejscem, aby je zdobyć, jest kasa na dworcu Hualamphong w Bangkoku lub biuro TAT w Bangkoku.
Tutaj można sciągnąć rozkłady jazdy pociągów w Tajlandii:
Mapa połączeń kolejowych w Tajlandii (Ang.) |
Komunikacja autobusowa jest dobrze rozwinięta w całym niemal kraju. Jeśli turysta potrzebuje dotrzeć do znanych miejsc to nie powinien mieć z tym najmniejszych problemów.
Niebieskie autobusy klimatyzowane zatrzymują się o wiele rzadziej (jeśli w ogóle) i pokonują odległości szybciej oraz wygodniej. Pasażerowie mają przydzielone określone miejsca, a na dłuższych trasach otrzymują koce, przekąski i mogą cały czas oglądać filmy na wideo. Na niektórych liniach można wybrać luksusowe autobusy klimatyzowane (VIP), które mają mniej siedzeń i więcej miejsca na nogi pomiędzy rzędami foteli. Jednak autobusy klimatyzowane zazwyczaj kosztują półtora razy tyle co zwykle (a VIP-y mogą być nawet dwa razy droższe), odchodzą rzadziej i nie obsługują tylu tras. Trzeba też koniecznie wziąć ze sobą ciepłe ubrania, gdyż temperatura w nocy znacznie spada i jest zimno nawet pod kocem. Nie wszystkie autobusy mają toalety, tak więc zawsze warto skorzystać z niej na dworcu przed odjazdem.
W wielu przypadkach autobusy turystyczne nie różnią się od klimatyzowanych. Jako że kursują na najpopularniejszych trasach, bilety mają podobne ceny, a wygody są porównywalne. Jednak niektóre firmy - np. Nakorn Chai i Win Tour, rzeczywiście oferują znacznie lepsze usługi (są odchylane fotele i więcej miejsca na nogi), za które pobierają wyższe opłaty niż państwowe autobusy klimatyzowane. Ogólnie rzecz biorąc, te główne firmy prowadzące autobusy turystyczne korzystają z państwowych dworców autobusowych i świadczą usługi na dobrym poziomie.
Niestety, w przypadku wielu mniejszych firm prywatnych dysponujących autobusami turystycznymi sytuacja wygląda odwrotnie. Kilka z nich ma złą opinię, jeśli chodzi o obsługę i wygodę, jednak przyciągają klientów okazyjnymi cenami i dogodnym rozkładem jazdy. Dalekobieżne autobusy wyjeżdżające z Kao San Road w Banglamphu (Bangkok) do Cziang Maj i Surat Tani są trafnym przykładem - podróżni na tych trasach często skarżą się na wnętrza w opłakanym stanie, nieskuteczną klimatyzację, niesympatycznych (a nawet agresywnych) kierowców i przerażający brak zrozumienia zasad bezpieczeństwa. Od czasu do czasu na tych trasach pojawiają się też doniesienia o kradzieży rzeczy z bagażu.
Bilety na wszystkie autobusy można kupić na dworcach, jednak w przypadku zwykłych autobusów kupuje się je zazwyczaj w środku. Autobusy klimatyzowane często odjeżdżają z osobnych stanowisk, a bilety na bardziej popularne trasy powinny być rezerwowane z jednodniowym wyprzedzeniem. Aby przybliżyć ceny, jako przykład można podać przejazd z Bangkoku do Cziang Maj, który powinien kosztować 369 - 400B w autobusach luksusowych, 287B w autobusach klimatyzowanych i 570B w autobusach turystycznych.
Rozkłady jazdy naprawdę istnieją, są jednak często ignorowane; w przypadku tras średniej długości (odległość 150 - 300km) można prawie zawsze pojawić się na przystanku końcowym linii autobusowej i mieć pewność wyruszenia w drogę w ciągu dwóch godzin. Jeśli chodzi o autobusy kursujące na dalekich trasach, to często mają zbliżoną godzinę odjazdu i wyruszają “stadnie” (na przykład wcześnie rano albo późno wieczorem), pozostawiając w rozkładzie jazdy pięciogodzinną lub dłuższą przerwę bez żadnego kursu. Lokalne biura TAT często posiadają aktualne rozkłady jazdy w języku angielskim, można też wybrać się dzień przed wyjazdem na dworzec autobusowy i wypytać obsługę na miejscu.
W Bangkoku znajdują się trzy główne dworce autobusowe:
Dworzec wschodni (Ekamai)
Ul. Sukhumvit Rd (między Soi 40 i 42)
Tel: 02 391 2504, 02 391 8097, 02 392 2520/1
Dworzec północny i północno-wschodni (Mo Czit)
Ul. Kamphaengpet Rd
Tel: 02 936 3666, 02 537 8055
Dworzec południowy (Saj Taj Maj Taling Czan)
Ul. Taling Czan
Tel: 02 894 6122
Loty krajowe w Tajlandii są konkurencyjne w porównaniu do innych form transportu i, wraz z wieloma taryfami regularnych linii lotniczych często mają specjalne promocje i oferty. Jeśli regularnie podróżujesz samotnie lub w mniejszym gronie na wakacje to warto sprawdzić wszystkie dostępne obecnie oferty w celu zrobienia wcześniejszej rezerwacji aby uzyskać specjalne zniżki oferowane w przelotach do niektórych miejsc. Nigdy nie wiadomo, co można znaleźć.
Główne lotniska w Tajlandii to Bangkok, Cziang Maj na północy i na południu Puket oraz Ko Samui, ale istnieje 13 portów lotniczych dla pasażerów lotów krajowych w całym kraju. Gdziekolwiek jesteś lub planujesz być, powinno niedaleko być lotnisko .
Jest jest to wygoda, szybkość i jakość za dobra cenę, używając wewnętrzne loty na pokonanie odległego dystansu podczas krótkiego pobytu w Tajlandii. Z Bangkoku można złapać lot do któregokolwiek z portów lotniczych w Tajlandii, a poza Bangkokiem, lotniska są dość blisko centrów miast. Jedna do dwóch godzin lotu, w porównaniu do 10 godzin podróży lądowej pozwala dłużej cieszyć się zaplanowanymi widokami.
Im jesteśmy starsi to dla naszej wygody i luksusu, z reguły za tylko nieco więcej pieniędzy mamy wybór podróży w dowolnym trybie jak chcemy. Kto chce zdecydować się na autobus do 12 godzin jazdy z wieloma niedogodnościami, ale z możliwością poznawania otoczenia po drodze zapraszamy do tej formy podróży. Dzięki lotom wewnętrznym w Tajlandii może zwiedzić jakiejkolwiek części kraju, zazwyczaj w ciągu godziny, z wygodnym siedzeniem i uśmiechniętymi i pięknymi hostessami.
Opis wszystkich linii lotniczych oferujących loty wewnętrzne w Tajlandii znajdziemy tutaj.
Mapa lotów domestic w Tajlandii |
Duży wybór biur świadczących usługi wypożyczania samochodów w Tajlandii zapewnia dostępność i dobre ceny. Można skorzystać z międzynarodowych firm, jak i z lokalnych, które często mają swoje biura w kilku najważniejszych miastach kraju.
Przed podjęciem decyzji o wypożyczeniu samochodu lub motocykla nie zaszkodzi przyjrzeć się ogólnemu sposobowi jazdy i stanowi dróg, a następnie powoli przyzwyczajać się do co bardziej ekscentrycznych zasad poruszania się. Chyba jedną z najbardziej rzucających się w oczy jest ta, że na drodze głównej krzyżującej się z podrzędną nie zawsze ma się pierwszeństwo, natomiast większy pojazd zawsze posiada pierwszeństwo przejazdu. Niewielu kierowców trzyma się krawędzi drogi, wolą przez cały czas samolubnie pędzić środkiem. Jeśli chodzi o wąskie uliczki, to ograniczenia prędkości są rzadko kiedy przestrzegane. Wydany kodeks drogowy podaje, że wszystkie pojazdy powinny poruszać się po lewej stronie drogi (co też czynią) oraz przestrzegać ograniczenia prędkości do 60 km/h w terenie zabudowanym i do 80 km/h w terenie niezabudowanym (czego nie czynią).
Aby wypożyczyć jakikolwiek pojazd, obcokrajowcy powinni posiadać międzynarodowe prawo jazdy, jednak niektóre firmy akceptują krajowe prawo jazdy, a mniejsze punkty często w ogóle nie poproszą o żaden dowód. Benzyna ('nam man', co również znaczy olej) kosztuje około 24 - 30B za litr. Najtaniej można ją kupić na dużych stacjach, większość małych wiosek ma jedynie przydrożne baraki, gdzie paliwo pompowane jest z dużej beczki.
Jeśli podejmie się decyzje o wypożyczeniu samochodu, warto udać się do dealera z dobrą reputacją, najlepiej do oddziału firm polecanych przez TAT oraz upewnić się, że otrzyma się od nich ubezpieczenie. Ceny wypożyczenia małego samochodu wahają się od 600 do 1500B za dzień, w zależności od jakości wozu, która zazwyczaj jest nienajgorsza. Jeśli istnieje taka możliwość, warto rozważyć bardziej bezpieczną opcję wynajęcia kierowcy z samochodem, co często kosztuje za dzień tyle samo.
Najbardziej popularne wśród obcokrajowców są jeepy, zwłaszcza w kurortach nadmorskich oraz na wyspach, takich jak Pataja, Puket i Ko Samui, jednak wcale nie są one mniej niebezpieczne - bardzo wielu turystów ma wywrotki na stromych zboczach wzgórz i ostrych zakrętach. Wypożyczenie jeepa kosztuje pomiędzy 1 000B i 2 500B. W przypadku wszystkich samochodów wypożyczalnie często proszą o depozyt w wysokości przynajmniej 2 000B i zawsze chcą zatrzymać paszport - jeśli nam to nie odpowiada, można zaproponować wtedy zostawienie biletu lotniczego.
Jeśli zdecydowałeś się na podróż po Tajlandii samochodem jako kierowca, musisz posiadać przy sobie międzynarodowe prawo jazdy, oraz powinieneś zapoznać się z obowiązującymi zasadami ruchu drogowego.
Podstawową sprawą dla Polaków jest ruch lewostronny, czyli odmienny on naszego. W większym miastach lepiej zamykać od środka drzwi i nie trzymać wartościowych rzeczy na widoku. Generalnie nie ma w Tajlandii za wielu przypadków włamań do samochodów, ale bezpieczeństwo nie zaszkodzi.
Warto zapisać sobie najważniejsze numery alarmowe w razie nagłej konieczności. Jeśli wybierasz się do jakiegoś celu, lepiej nie wybierać najkrótszych dróg, tylko główne, które w całym niemal kraju są w bardzo dobrej jakości. Prawie cała Tajlandia jest pokryta siecią dróg ekspresowych i autostrad.
Weź ze sobą mapę drogową kraju koniecznie w języku angielskim lub dwujęzyczną. Można je zakupić w sklepach na stacjach paliw.
Ogólnie Tajowie są bardzo uprzejmi i pomocni w odnajdywaniu celu, więc można śmiało ich pytać o drogę, jeśli nie możemy dojechać, czasem jednak problemem będzie nieznajomość angielskiego. Jeśli dopytujemy o drogę starajmy się nie oddalać od samochodu, a jeśli musimy to lepiej zabrać ze sobą kluczyki.
W Tajlandii obowiązuje zapinanie pasów na przednich siedzeniach, a rozmowy przez telefon komórkowy dozwolone są tylko w zestawach głośnomówiących lub przez słuchawkę.
Z przepisami na drodze jest tutaj dość luźno, wielu kierowców nie przestrzega ich. Rzeczą codzienna jest brak chęci zwolnienia szybkiego pasa ruchu, a często przejazd przez skrzyżowania równorzędne odbywa się na zasadzie kto pierwszy lub większy.
Należy bardzo uważać na kierowców motorowerów, są często nieobliczalni w swoich reakcjach i manewrach.
Po kraju są rozstawiane częste patrole policji, należy wtedy zwolnic i zjechać do wyznaczonego pasa ruchu tak jak inne pojazdy, patrole sprawdzają samochody, i często zatrzymują kierowców samochodów dostawczych i motocyklistów za łamanie przepisów.
Jak już zostało powiedziane teoria i praktyka przepisów drogowych cząsto się rozmijają, ale tutaj ściągnąć można Tajski Kodeks Drogowy (po angielsku).
No coś tam się dzieje w końcu.........
Phuket jakoś tam otworzyli, trochę ludzi przylatuje, ale część narzeka na brak działającej...> Czytaj więcej
Autor: tomekd - 3/08/2021 | 9:27
Robią ludzie zakupy, różne biznesy wystawiane na sprzedaż, hotele, lokale komercyjne do pożniejszego
wynajęcia są kupowane, gdyż są...> Czytaj więcej
Autor: marco - 1/07/2021 | 19:01
Ernest a to sorki wielkie........
Może niedługo tej nieproszony celebryta pójdzie gdzieś w cholere i będzie można kontynuować plany....> Czytaj więcej
Autor: ernestkwapisz - 14/06/2021 | 2:34
No to miałeś niezłe przeżycie, mnie nie chciałoby się lecieć gdzieś na drugi koniec świata, aby potem kiblować w hotelu przez 2 tygodnie.........> Czytaj więcej
Autor: johny28 - 19/05/2021 | 14:34
Witajcie,
mam takie pytanie, rozmawiam z jedna firma w kraju uśmiechu, planuje u nich zakup towarów kosmetycznych,
ale potrzebne mi jest...> Czytaj więcej
Autor: sebastian28 - 8/05/2021 | 16:07